ITI0011:Tikumäng

Allikas: Kursused
Redaktsioon seisuga 1. veebruar 2015, kell 17:05 kasutajalt Ago (arutelu | kaastöö) (Uus lehekülg: 'Tikumäng on kahe mängija mäng, kus mängijad võtavad kordamööde tikke laualt. Kes võtab viimase tiku, on võitnud. Laual on alguses N tikku. Mängija tohib oma käigu kor...')
(erin) ←Vanem redaktsioon | Viimane redaktsiooni (erin) | Uuem redaktsioon→ (erin)
Mine navigeerimisribale Mine otsikasti

Tikumäng on kahe mängija mäng, kus mängijad võtavad kordamööde tikke laualt. Kes võtab viimase tiku, on võitnud.

Laual on alguses N tikku. Mängija tohib oma käigu korral võtta laualt 1 kuni M tikku (1 < M < N). See tähendab, et mängija peab vähemalt 1 tiku võtma. Sedasi kordamööde käies mängitakse seni, kuni laual pole ühtegi tikku. Mängija, kes viimase(d) tiku(d) võttis, on võitja.

M ja N lepitakse enne mängu algust kokku ning neid mängu jooksul ei muudeta.

Lihtsam variant

Vaatame varianti, kus N = 10 ja M = 3.

Laual on 10 tikku:

| | | | | | | | | |

Kaks mängijat võtavad vaheldumisi laualt ikke ära. Kumbki võib võtta kas ühe, kaks või kolm tikku. Võtmata jätta ei tohi ja üldse kolme võtta ei või.

Võidab mängija, kes võtab viimase tiku laualt.

Näiteks üks võimalik mängukäik on selline:

  • Mängija A võtab kaks tikku, lauale jääb 8 tikku.
  • Mängija B võtab 3 tikku, lauale jääb 5 tikku.
  • Mängija A võtab 1 tiku, lauale jääb 4 tikku.
  • Mängija B võtab 1 tiku, lauale jääb 3 tikku.
  • Mängija A võtab kõik 3 tikku, lauale ei jää enam ühtegi tikku ja mängija A on võitnud.

Kuidas tikumängus võita

Üks viis tikumängus võitmiseks oleks mõelda ette oma võimalikud käiguvariandid, vastase võimalikud kägivariandid, seejärel tekkivad oma käiguvariandid jne. Sedasi tehakse paljude kaheinimese mängude puhul (male, kabe, gomoku).

Õnneks on tikumängu võitmine palju lihtsam. Selle võitmiseks ei pea käike ette vaatama.

Vaatleme mängu, kus N = 10 ja M = 3. Alustame käikude vaatamist tagantpoolt. Kui mängijal A on ees neli tikku:

| | | |

siis ükskõik, mitu tikku mängija A võtab, võidab vastasmängija B (eeldusel, et vastasmängija teeb optimaalse käigu). Ehk siis, kui A võtab 1 tiku, võtab B 3 tikku. Kui A võtab 2 tikku, võtab B 2 tikku. Ning kui A võtab 3 tikku, võtab B 1 tiku.